A nyelvi késés észrevételéhez szükséges ismernünk a beszéd fejlődésének normál ütemét.
Az újszülött az első hetekben, hónapokban sírással kommunikál. Így jelzi szükségleteit, igényeit. A hatodik héttől kezdve már hangadással gyakorolja a beszédszervek működtetését- gagyogás.
A hangokat szótagláncokká kapcsolja. A 6. hónaptól egyre jobban hasonlít az anyanyelvre ez a gagyogás.
Egy éves kor körül jelennek meg az első szavak és az egyszavas mondatok.
A szókincs az első évben lassabban fejlődik. Két éves korra általában 50 szóból áll. Későbbi problémák előrejelzője lehet, ha ez az 50-es szókincs nem alakul ki erre az időszakra.
Kétéves kortól következik be a szókincs robbanásszerű gyarapodása. Egyéni különbségek itt is lehetnek, de a szókincs elérheti akár az 500 szót is. Ez az első kérdező korszak. A Mi az? kérdéssel ismeri meg a környezetét, többször ismételtetve a fogalmakat.
Megjelennek a 2-3 szavas mondatok. Ebben az életkorban még természetes, hogy a gyermek hiányos vagy nyelvtanilag hibás mondatokat alkot.
3 éves kortól hatalmas fejlődésen megy keresztül a gyermeki beszéd. Folyamatosan gyarapodik a szókincs, bővülnek a szószerkezetek, 4-5 szavas mondatokat is mond a gyermek. Ekkor még előfordulhatnak hiányos, nyelvtanilag hibásan képzett mondatok. Nem ritka a beszédhangok helytelen képzése sem. Ez az élettani pöszeség, amely a beszédszervek ügyesedésével megszűnhet. Ez a második kérdező korszak. A legtöbbször használt kérdés a Miért?.
4 éves korra a gyermeknek a beszédhangok többségét már helyesen kell ejtenie. A mondatalkotás is nyelvtanilag helyes. Többes számot, tárgyesetet helyesen használ. Az igék, igekötők használatába még csúszhat hiba.
5 éves korra már összetett mondatokkal, helyes artikulációval beszél a gyermek. Szókincse tovább gyarapodik, minden szófajt használ.
6 évesen szókincse 3000 szó körüli, használja a felnőtt nyelvi mintákat, hangképzése helyes.
A beszédprodukció mellett a beszédértés is fontos területe a nyelvi fejlődésnek. Kezdetben gyorsabban fejlődik, mint a kifejező beszéd. 1 éves korra reagál a nevére a gyermek és kb. 50 szót megért. Ekkor még fontos a megértéshez a hangsúly, a mimika, a gesztusok. Fokozatosan megért egyszavas utasításokat.
2 évesen a megnevezett képeket felismeri, megért és követ kétféle utasítást.
3 évesen eldöntendő kérdésekre igennel vagy nemmel képes felelni, 4 évesen pedig már kezdi érteni az átvitt értelmű tartalmakat.
Előfordulhat, hogy a gyermek beszédfejlődése a fent leírtaktól eltérően fejlődik. Késik időben és minőségben sem éri el az átlagos fejlődés szintjét.
Jelei lehetnek:
- kevés gagyogás,
- az első szavak későn jelennek meg,
- ugyancsak késik a kétszavas mondatok megjelenése,
- hibás, a hangzó beszéd megértését jelentősen nehezítő beszédhangejtés 3 éves korban,
- lassan gyarapodó szókincs,
- nyelvtanilag hibás mondatalkotás,
- szituációtól függő beszédértés,
- esetleg általános motoros ügyetlenség
Mit tegyünk, ha gyermekünk beszéd és nyelvi fejlődését az átlagos fejlődésmenettől eltérőnek véljük?
Mindenképpen forduljunk szakemberhez: gyermekorvos, védőnő, fül-orr-gégész, logopédus.
Megfelelő vizsgálatok és diagnózis után az alábbi fejlesztési lehetőségek állnak rendelkezésre:
- tanácsadás
- beszédterápia
- rendszeres tanácsadás és home tréning – otthoni fejlesztés – segítése
- esetleg más terápiák alkalmazása (mozgás, gyógypedagógiai, korai fejlesztés, stb.)
Forrás:
Richter-Brügge-Mohs: Így tanulnak beszélni a gyerekek!
Soósné Pintye Mária-Fehérné Kovács Zsuzsa: Játsszunk beszédet!
Boér Zsuzsa: Beszédfejlődés 0-3 év között / logopediamindenkinek.hu